Tilburg University is bezig met een uniek onderzoek naar ondernemers, zelfstandigen en anderen in de culturele en creatieve sector. Het onderzoeksteam onderzoekt hoe diverse aspecten van creatief ondernemerschap, zoals creativiteit, samenwerking, strategie en resultaten samenhangen. De ontwikkeling van deze samenhang worden over de loop van meerdere jaren gevolgd. Een beter inzicht in creativiteit, ondernemerschap en samenwerking in de culturele en creatieve sector is belangrijk voor de wetenschap, de overheid en voor de betrokkenen bij deze sector.
Voor het onderzoek wordt jaarlijks een grote vragenlijst naar de respondenten verzonden. In 2015 deden in totaal meer dan 10.000 respondenten mee aan het onderzoek, in 2016 waren dat er meer dan 7500. De derde wave is door 4500 respondenten ingevuld.
In een nieuwe notitie kijken ze naar de samenwerking tussen de ‘kunstzinnige’ tak van de creatieve industrie en het bedrijfsleven? Op welke manier werken zij samen en welke potentie heeft deze samenwerking om tot innovaties te komen?