De afgelopen anderhalf jaar hebben een groot aantal creatieven en creatieve bedrijven tegen geringe kosten gebruik gemaakt van het trainingsaanbod van de BNO. Deze kans doet zich opnieuw voor!Niet alleen hebben de deelnemers zich tijdens deze trainingen een aantal essentiële '21st century skills' eigen gemaakt, ze hebben zich ook kunnen meten aan elkaar. Een persoonlijke benchmark die in de meeste gevallen ook het vertrouwen in het eigen ondernemerschap heeft versterkt.
Inschrijven voor deze trainingen was extra aantrekkelijk vanwege een korting die mogelijk werd door een bijdrage uit het Sectorplan Cultuur. Komend najaar worden deze trainingen opnieuw - en voor het laatst met korting! - aangeboden, ook aan de leden van de bij de FDCI aangesloten partners. Het gaat om de volgende twee trainingsprogramma’s:
- Bureaucompetenties: zes ook afzonderlijk te volgen trainingen rond de kerncompetenties, voor zelfstandigen én voor medewerkers van creatieve bureaus.
- Starten met ondernemen: serie van 6 avonden voor iedereen met een eigen bedrijf die nu echt werk wil maken van zijn/haar creatief ondernemerschap
Ad 1. Bureaucompetenties
Van creatieven wordt verwacht dat zij naast creatieve en vaktechnische vaardigheden, een diploma en kennis van de gebruikelijke computerprogramma’s ook een aantal andere skills in huis hebben, zoals het kunnen werken in teamverband, het onderhouden van klantrelaties, een strategie voor acquisitie en de vaardigheden om het eigen werk zo goed mogelijk te plannen. Toch wordt er binnen de opleidingen weinig aandacht besteed aan de sociale en de commerciële kant van het werken binnen de creatieve sector.
Samen met een aantal bureaus werd een trainingsprogramma ontwikkeld met aandacht voor de verschillende (sociale en zakelijke) competenties die nodig zijn om als creatief goed te kunnen functioneren. Twee extra trainingen betreffen de kerncompetenties die voor alle ondernemende creatieven van belang zijn
De volgende bijeenkomsten in de serie bureaucompetenties zijn als geheel maar ook afzonderlijk te volgen:
- Project- en zelfmanagement 16 september
- Positioneren en acquireren 30 september
- De relatie met de klant 14 oktober
- Stijlen van communiceren 04 november
- Presenteren en discussiëren 18 november
- Onderhandelen 02 december
De trainingen zijn ontwikkeld en worden uitgevoerd door de BNO. De kosten voor een trainingsdag bedragen komend najaar nog € 155,- (normale prijs € 195,-). Dit unieke aanbod geldt voor alle leden van de bij de Federatie Dutch Creative Industries aangesloten beroeps- en brancheorganisaties.
Ad 2. Starten met Ondernemen
Als startende ondernemer wil je je graag bezig houden met het product van je onderneming; dat wat je leuk vindt en goed kan. Tegelijkertijd komt er van alles op je af waar je ook aandacht aan moet besteden. Wie ben ik en wat heb ik te bieden? Wat is mijn verhaal? Hoe kom ik aan klanten? Hoe zorg ik dat ik genoeg inkomsten heb? Welke juridische en administratieve zaken moet ik regelen?
In deze praktijkgerichte cursus komen al deze vragen aan de orde. Niet als theorie, maar meteen aan de hand van jouw eigen situatie. Aan de hand van praktische modellen worden de belangrijkste onderwerpen voor een beginnend ondernemer behandeld. De modellen zijn meteen toepasbaar op je eigen situatie, waardoor je direct profijt hebt van de lessen.
Het is een intensieve cursus. Naast de lessen zal je ook een aantal uur per week met het lesmateriaal aan de slag moeten gaan en de volgende les voorbereiden. Maar dat levert wel wat op! Na 6 lessen heb je alle tools in handen om aan de slag te gaan en een aantal werkmodellen die je er steeds bij kan pakken als je beslissingen moet nemen over je onderneming:
- Lean Business Canvas
- Elevator Pitch
- Marketing & Communicatieplan
- Financiële planning
- Stappenplan komende 3-6 maanden
- Serie algemene contracten en algemene voorwaarden
Starten met Ondernemen wordt voor het laatst met korting aangebonden op 29 september; € 200,- (normale prijs: € 595,-)
Voor meer informatie over het programma zie de website Starten met Ondernemen.
Ad 2. Bureaucompetenties
Van creatieven wordt verwacht dat zij naast creatieve en vaktechnische vaardigheden, een diploma en kennis van de gebruikelijke computerprogramma’s ook een aantal andere skills in huis hebben, zoals het kunnen werken in teamverband, het onderhouden van klantrelaties, een strategie voor acquisitie en de vaardigheden om het eigen werk zo goed mogelijk te plannen. Toch wordt er binnen de opleidingen weinig aandacht besteed aan de sociale en de commerciële kant van het werken binnen de creatieve sector.
Samen met een aantal bureaus werd een trainingsprogramma ontwikkeld met aandacht voor de verschillende (sociale en zakelijke) competenties die nodig zijn om als creatief goed te kunnen functioneren. Twee extra trainingen betreffen de kerncompetenties die voor alle ondernemende creatieven van belang zijn
De volgende bijeenkomsten in de serie bureaucompetenties zijn als geheel maar ook afzonderlijk te volgen:
- Project- en zelfmanagement 16 september
- Positioneren en acquireren 30 september
- De relatie met de klant 14 oktober
- Stijlen van communiceren 04 november
- Presenteren en discussiëren 18 november
- Onderhandelen 02 december
De trainingen zijn ontwikkeld en worden uitgevoerd door de BNO. De kosten voor een trainingsdag bedragen komend najaar nog € 155,- (normale prijs € 195,-). Dit unieke aanbod geldt voor alle leden van de bij de Federatie Dutch Creative Industries aangesloten beroeps- en brancheorganisaties.
Voor meer informatie over de trainingsdagen Bureaucompetenties de link.