Nederland partnerland van de Munich Creative Business Week 2016

München, 22 februari 2016 – Nederland is partnerland van de Munich Creative Business Week. De Nederlandse creatieve industrie presenteert zich voor, tijdens en na de MCBW met een uitgebreid activiteitenprogramma.

Duitsland is ook in 2016 focusland van de Nederlandse creatieve industrie. De Munich Creative Business Week duurt van zaterdag 20 tot zondag 28 februari en wordt officieel geopend op maandag 22 februari.

De München Creative Business Week (MCBW) is Duitslands grootste designevenement voor zowel de designsector en het bedrijfsleven als een algemeen publiek van designgeïnteresseerden. Een week lang is München het podium voor vele tientallen exposities, workshops en conferenties en demonstraties waarin de relevantie van design voor samenleving, cultuur en economie wordt uitgedragen. Het thema van de 5de editie is ‘Design Connects Visions for the Economy’.

Innovatie en cross-overs

De Nederlandse creatieve industrie presenteert zich tijdens de MCBW 2016 als aanjager van innovatie voor een betere toekomst. Een programma van exposities, lezingen, workshops, presentaties en bijeenkomsten – bij elkaar 28 verschillende programmaonderdelen – brengt vanaf zaterdag 20 februari het innovatieve vermogen van de Nederlandse designwereld over het voetlicht. Daarbij ligt de nadruk op de cross-overs met andere disciplines en sectoren en de rol van design voor maatschappelijke en economische vraagstukken.

David Pappie, directeur Topsectoren en Industriebeleid bij het directoraat-generaal Bedrijfsleven en Innovatie van het ministerie van Economische Zaken, zal namens Nederland aanwezig zijn bij de officiële opening van MCBW op maandag 22 februari en zal onder andere de duitstalige versie van de nieuwste publicatie Crossover Works #5 overhandigen aan de Beierse Minister van Economische Zaken Ilse Eigner.

Koninklijk werkbezoek

Volgend op de deelname aan de MCBW brengen Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima op 13 en 14 april 2016 een werkbezoek aan München en Neurenberg in de Duitse deelstaat Beieren. Zij worden bij hun bezoek vergezeld door minister Lilianne Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. De minister leidt gelijktijdig een tweedaagse economische missie die in het teken staat van 'de economie van de toekomst'.

Programma

Op het programma staan onder meer exposities van de Dutch Design Awards, Dirk van der Kooij, Marcel Wanders en The Future of Meat. Het symposium DeUTsCH (25/2) bespreekt de verschillen, overeenkomsten en mogelijke synergie tussen de Duitse en de Nederlandse design- en architectuurwereld. Het Design Management Netwerk (DMN) organiseert een Business & Design workshop (25/2) over de vernieuwende kracht van design voor business. Op 26/2 presenteert de BNO de Duitstalige versie van het Dutch Design Magazine Dude gewijd aan BNO-erelid Adrian van Hooydonk, hoofdontwerper van BMW.


Voor meer informatie: Federatie Dutch Creative Industries, Gerbrand Bas, +3162336577, info@dutchcreativeindustries; www.mcbw.de

Partnerland Niederlande MCBW maakt onderdeel uit van het Programma Strategische Beurzen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken biedt ondersteuning aan ondernemers bij het internationaal zakendoen en sluit aan bij de behoeften van de topsectoren, om zich sectorbreed te presenteren op beurzen met een wereldwijde uitstraling en wordt uitgevoerd door de Federatie Dutch Creative Industries.

Comments are closed!

Loading more content...