PERSBERICHT
Creative Holland @ MEDICA 2015 groot succes!
Düsseldorf, 19 november 2015 – De eerste collectieve presentatie van de Nederlandse creatieve industrie op de medische vakbeurs MEDICA in Düsseldorf is een onverwacht groot succes geworden.
MEDICA is met een kleine 5.000 exposanten en 150.000 bezoekers de grootste medische vakbeurs buiten de VS. In het opvallend vormgegeven Creative Holland paviljoen konden bezoekers kennis maken met creatieve zorginnovaties.
Het door Concern ontworpen paviljoen vormde met zijn open karakter en sprekende uiterlijk een onderscheidend statement. In deze setting was afwisselend ruimte voor een programma verzorgd door de organiserende Federatie Dutch Creative Industries en individuele presentaties van de deelnemende bureaus. De 15 startups, creatieve bedrijven en content partners waren aangenaam verrast door de gerichte belangstelling van de beursbezoekers, waarbij een groot aantal veelbelovende contacten is gelegd. Een door European Enterprise Network (EEN) georganiseerde internationale matchmaking leverde al een aantal aanvragen op.
Het paviljoen werd op maandag geopend door de Nederlandse ambassadeur in Duitsland Monique van Dalen, die er onder de indruk raakte van de pitches door deelnemende bedrijven als A Body Issue, ActiveCues, Watts Footware, Yellow Riders en Spark design and innovation en goede kansen voorzag voor de Nederlandse creatieve industrie in Duitsland. De collectieve presentatie kon worden gerealiseerd door het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Minister Schippers
Op dinsdag nam minister Edith Schippers (Volksgezondheid) tijden het Embassy Lab Hybrid Health uit handen van professor Jeroen van Erp, lid van het Topteam Creatieve Industrie, Crossover Works #4 in ontvangst. Crossover Works is een serie publicaties van de Federatie Dutch Creative Industries in samenwerking met CLICKNL, Dutch Creative Council en de Kamer van Koophandel en gefinancierd door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, waarin de succesvolle samenwerkingen van de creatieve industrie met andere topsectoren worden beschreven. De vierde editie in deze reeks is geheel gewijd aan crossovers met de health sector en kan hier worden gedownload.
Minister Schippers merkte op dat succesvolle innovaties in de praktijk lang niet altijd door zorginstellingen van elkaar worden overgenomen en zegde toe dat haar ministerie de sector daarbij actief gaat ondersteunen. In dat verband refereerde ze ook aan het nieuwe digitale loket ‘Health Deals’ dat publiek-private samenwerking ondersteunt die tot zorginnovaties en kostenbesparingen moet gaan leiden.
In de komende weken zal de Federatie Dutch Creative Industries de collectieve presentatie op de MEDICA evalueren en besluiten hoe daar vervolg aan wordt gegeven.
Voor meer informatie: Federatie Dutch Creative Industries, Gerbrand Bas, 062336577, info@dutchcreativeindustries