Creative Holland @ MEDICA 2015

Persbericht

Creative Holland @ MEDICA 2015:
Nederlandse creatieve industrie toont voor het eerst collectief innovaties in de zorg

Amsterdam, 12 november 2015 – De Nederlandse creatieve industrie presenteert zich komende week onder de gezamenlijke vlag Creative Holland voor het eerst collectief op de internationale medische vakbeurs MEDICA in Düsseldorf. Tien Nederlandse creatieve bedrijven tonen er slimme en innovatieve oplossingen voor de zorgsector. Het Creative Holland Paviljoen wordt maandag 16 november om 11 uur geopend door de Nederlandse ambassadeur in Duitsland Monique van Daalen.

MEDICA is met 4800 exposanten en meer dan 130.000 bezoekers de grootste medische vakbeurs buiten de VS. In het opvallend vormgegeven Creative Holland paviljoen (Hal 15, stand G21) kunnen bezoekers kennis maken met de oplossingsgerichtheid van de Nederlandse creatieve industrie. Ontwerpers van producten en diensten, games, apps en mode laten er de resultaten zien van hun onconventionele denkwijze en nauwe samenwerking met de Nederlandse gezondheidssector.

Enkele voorbeelden van de innovaties die op MEDICA worden getoond zijn:

  • Tovertafel van Active Cues is een nieuw spelconcept voor ouderen met dementie dat bestaat uit lichtanimaties die worden geprojecteerd op de eettafel. De interactieve lichtprojecties reageren op de beweging van handen en armen en stimuleren zo de ouderen om meer te bewegen.
  • A Body Issue is een startup in Arnhem van modeontwerpster Katja van Groningen en verpleegkundige Marije van der Windt. Met behulp van een 3D-bodyscanner ontwikkelden zij nieuwe maatvoeringen en patronen voor kleding afgestemd op mensen die in een rolstoel zitten. Hun collectie volgt de laatste modetrends en biedt de gebruikers bijzonder draagcomfort.
  • Ook uit Arnhem komt Yellow Riders, een incubatorplatform voor de ontwikkeling van toegepaste games gericht op (preventieve) zorg. In samenwerking met Provincie Gelderland, Rijnstate Ziekenhuis, Siza en VGZ ontwikkelen ontwerpers via dit platform games die aanzetten tot meer bewegen of beter eten. Een voorbeeld is de Game Bike, een hometrainer die tegelijk als gameconsole dienstdoet.

Crossover Works #4

De Nederlandse ambassadeur in Duitsland Monique van Daalen opent op maandag 16 november 2015 om 11 uur het Creative Holland Paviljoen. Op dinsdagmiddag 17 november is minister Edith Schippers (VWS) in het paviljoen om het eerste exemplaar van Crossover Works #4 in ontvangst nemen. Dit is de vierde publicatie in een serie over innovaties die voortkomen uit de samenwerking van de creatieve industrie met andere topsectoren, in dit geval Life Sciences & Health.

Duitsland Focusland

De gezamenlijke presentatie op MEDICA is de tweede collectieve presentatie Onder de vlag Creative Holland van de Nederlandse creatieve industrie in Duitsland dit jaar, na de gezamenlijke presentatie op DMexco. Duitsland is dit én volgend jaar focusland van de Nederlandse creatieve industrie

Voor meer informatie:

medica.creativeholland.com

http://www.creativeholland.com

Federatie Dutch Creative Industries                                     

Gerbrand Bas                                                                             

+31 623 36 57 75

gerbrand.bas@dutchcreativeindustries.nl

Kathrin Luz Communication

Ulla Gerhards

+49 172 212 43 17

ug@ullagerhards.de

Comments are closed!

Loading more content...