Creatieve Industrie lanceert Duitsland Programma 2015

Vandaag is tijdens Eurosonic Noorderslag het Duitsland Programma 2015 gelanceerd. Creatieve ondernemers uit de subsectoren design, (serious) gaming, digital, mode, muziek, film, fotografie, reclame en architectuur, bundelen de krachten en wijzen Duitsland de komende twee jaar als focusland aan. Ondernemers kunnen zich vanaf vandaag aanmelden voor de diverse events en activiteiten.

Het Duitsland programma is een gezamenlijk initiatief van de creatieve industrie waarbij het Topteam, de Creative Council, de Federatie Dutch Creative Industries, het Stimuleringsfonds, het Nieuwe Instituut en de Popcoalitie de krachten bundelen.

Jeroen van Erp, lid van het Topteam Creatieve Industrie, benoemt tijdens de lancering het groeipotentieel van de Duitse markt voor creatieve ondernemers. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die de conceptmatige kwaliteit van Nederlandse creativiteit weten te combineren met de technologisch en organisatorisch sterke Duitse aanpak, een unieke propositie in handen hebben. Vergrijzing, duurzaamheid en digitalisering zorgen ook in ons buurland voor een toenemende behoefte aan creatieve oplossingen. Het vermogen van creatieve ondernemers om te denken in 'cross-overs' lijken hierbij de sleutel tot succes.

De afgelopen jaren zijn interessante contacten gelegd en samenwerkingen tussen beide landen gerealiseerd. Ook Duitsland is blij dat deze de komende jaren verder zullen worden verstevigd. Zo is aangekondigd dat Nederland en Vlaanderen in 2016 partnerland zijn tijdens de Buchmesse, de meest imposante boekenbeurs ter wereld.

Het Duitsland programma bestaat uit activiteiten en evenementen die door de sector zelf georganiseerd en gefinancierd worden, met ondersteuning vanuit het Ministerie van OC&W, het Ministerie van Economische Zaken, het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de RVO en de Kamer van Koophandel. Een overkoepelende PR campagne – welke zich zal richten op een 9-tal zogenaamde ‘main-events’ - zorgt het komende jaar voor extra zichtbaarheid binnen de Duitse markt. Nederlandse creatieve ondernemers worden ondersteund door lancering van de webportal 'Creative Holland' en een voorbereidend 'Road to Germany' programma met juridische informatie door de Kamer van Koophandel.

Binnen het programma zijn verschillende evenementen aangewezen waar de Nederlandse Creatieve Industrie prominent aanwezig zal zijn. Hieronder vallen onder andere de Gamescom in Keulen en de Munich Creative Business Week. Ook wordt extra ingezet op de meerwaarde van de Creatieve Industrie op het gebied van 'cross-overs' gedurende de Medica in Düsseldorf, door een unieke samenwerking met de topsector Life Sciences & Health.

Tijdens de Berlin Fashion Week staat het Dutch eco-design binnen de modebranche centraal. Tot slot wordt extra zichtbaarheid gecreëerd tijdens de evenementen waar Nederland al van oudsher aanwezig is zoals de Berlinale, het Internationale Film Festival in Berlijn en het muziekfestival Reeperbahn in Hamburg. Het Duitsland programma wordt officieel gelanceerd tijdens een persbijeenkomst op Eurosonic Noorderslag, het grootste muziek showcase festival van Europa wat plaatsvindt van 14 t/m 17 januari in Groningen.

Een kans voor u?

Bent u creatief ondernemer en ziet u kansen in de Duitse markt? Of heeft u interesse om deel te nemen aan evenementen binnen het Duitsland programma? Neem dan contact op via Floor Oudshoorn, Coördinator Internationaliseringsprogramma Topteam Creatieve Industrie, via 06-16452848 of fkoudshoorn@gmail.com of bezoek de website www.creativeholland.com.

Comments are closed!

Loading more content...